zondag 28 november 2010

Ding 21 Sociale bibliotheekcatalogi


Het idee om gebruikers van de bibliotheek zelf recensies of trefwoorden toe te laten kennen in de catalogus vind ik een mooie mogelijkheid om de zoekfunctie te vergroten. Gebruikers zoeken toch op andere trefwoorden dan wij als bibliotheekmedewerkers doen. Het maakt de catalogus ook gebruiksvriendelijker volgens mij.

Zelf heb ik de meeste ervaring met Worldcat. Via de Krakercompetitie en Serendip kom je hier heel veel terecht als je een bepaald boek zoekt. Hier kun je ook zelf een beoordeling van een boek plaatsen. Het fijne van Worldcat is dat deze je doorverwijst naar andere bibliotheken wereldwijd waar het boek zich eventueel bevind. Ook kun je aangeven dat je bijvoorbeeld naar een gedigitaliseerd exemplaar zoekt.



Archive.org bezit weliswaar geen sociale catalogi maar is een goede site om gedigitaliseerde boeken te vinden waar geen auteursrechten meer op rusten. Dit is een initiatief van Google. Als je iets zoekt uit oudere boeken, bepaalde afbeeldingen bijvoorbeeld, kom je hier aan je trekken. Dit gebeurde mij de afgelopen week weer toen ik op zoek was naar een engels boekje uit 1928 over familiewapens en een boek over de reizen van Martin Frobisher naar Groenland in de 16e eeuw.

5 opmerkingen:

  1. Ja, die ken ik ook, ik heb Archive als voorbeeld gebruikt omdat ik toevallig afgelopen week hierin zat. Hathitrust is ook een hele mooie hé, ik geniet altijd van zulke websites.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook een gratis account aangemaakt bij Worldcat? Dat is wel leuk. Hij onthoudt waar je gezocht hebt. Kan nuttig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ik heb een account aangemaakt, altijd handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Van alle sites die je hebt bekeken, welke had jouw voorkeur?

    BeantwoordenVerwijderen