zondag 28 november 2010

Ding 22 Bibliotheek 2.0



Ver weg of dichtbij.
Via de computer thuis toegang tot één catalogus met het bezit van alle bibliotheken in Nederland, vervolgens reserveren en thuis laten bezorgen, dat lijkt me fantastisch. Technisch is dit allemaal mogelijk. Moeten we als bibliotheek hier naar streven? Ik denk het wel als we in de toekomst onze gebruikers willen behouden. Het zal veel inspanning kosten en onze werkwijze drastisch veranderen maar we moeten als bibliotheek wel met de tijd mee anders ben ik bang dat er veel jonge mensen afhaken. Ik maak me echter wel zorgen dat we door de huidige bezuinigingen weer in de knel komen te zitten. Het is dus nodig dat alle bibliotheken on de frontlijn gaan staan en dit samen verwezenlijken.

Bibliotheek 2.0
De mogelijkheden zijn heel groot maar of we alle Dingen die we de afgelopen weken hebben bekeken moeten toepassen wordt denk ik wat teveel van het goede. We zullen als bibliotheek goed moeten bekijken wat we wel of niet willen gebruiken. Hierbij zal ook het financiële en personele plaatje een rol spelen. Het plaatsen van Links en Widgets op de website moet geen probleem zijn. Een extern blog zou ook moeten kunnen. Twitteren en Chatten (personeel) heb ik nog mijn bedenkingen bij maar wie weet, misschien in de toekomst. Zeker is dat we mee moeten met nieuwe technische ontwikkelingen als we in de toekomst willen blijven bestaan.

1 opmerking:

  1. Jullie hebben de afgelopen periode zeker veel geleerd en alles tegelijk toe gaan passen is inderdaad te veel van het goede. Maar gericht naar jullie dienstverlening kijken om te zien of het geleerde daar een voordeel zou kunnen bieden is zeker de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen